Guld, sølv, bronze – og gyldne minder
25. juni 2026
For en måned siden vendte Skanderborg Fællesskabernes topseje atleter hjem fra årets Special Olympics Idrætsfestival med både guld, sølv og bronze. Weekenden stod i fællesskabets, festlighedens og fighterviljens tegn, og minderne leves der stadig højt på!

Den 29.-31. maj 2026 fyldte Special Olympics Idrætsfestival Roskilde med idrætsudøvere, som ud over en kæmpe glæde ved alverdens former for idræt har det tilfælles, at de lever med udviklingshandicap. Fra Fællesskaberne deltog 22 borgere, seks medarbejdere og en frivillig, og det blev et brag af en weekend.
Der blev taget kegler på bowlingbanerne, skruet træfsikre bolde i håndboldmålene og svømmet baner som torpedoer i højeste tempo, så medaljerne regnede ned over deltagerne.
Ny veninde vigtigere end guld
Ta’ nu Camilla Thomsen, der ligesom resten af banden har sin daglige gang på Skanderborg Aktivitetscenter. Hun vandt guld i både 50 og 100 meter svømning – efter en målrettet indsats, hvor hun gav alt, hvad hun havde:
Der blev taget kegler på bowlingbanerne, skruet træfsikre bolde i håndboldmålene og svømmet baner som torpedoer i højeste tempo, så medaljerne regnede ned over deltagerne.
Ny veninde vigtigere end guld
Ta’ nu Camilla Thomsen, der ligesom resten af banden har sin daglige gang på Skanderborg Aktivitetscenter. Hun vandt guld i både 50 og 100 meter svømning – efter en målrettet indsats, hvor hun gav alt, hvad hun havde:
"Jeg svømmede så stærkt, at jeg ikke havde luft til at give en highfive, da jeg kom op af vandet!"
Og læg så mærke til, hvad samme Camilla fremhæver som det absolut bedste ved weekenden:
"Jeg fik en ny veninde!"
Medaljer i guld er totalt lækre at vende hjem med, ingen tvivl – men der findes guld, som er endnu bedre, og det er ikke medaljeformet. Nye venskaber og gode gensyn blandet med masser af sport, latter, highfives, dans, fællesskab og samhørighed er det virkeligt gyldne.

